Investeren in milieubescherming

Het bedrijfsleven heeft in 2019 iets meer geïnvesteerd in milieubescherming. Het grootste deel van de investeringen gingen naar zaken die moeten leiden tot een betere luchtkwaliteit of ze investeerden in schone energie. Niet ieder bedrijf is hier al volop mee bezig: het waren tot nu toe voornamelijk de energiebedrijven, de chemische tak en de voedingsmiddelenindustrie die zich hard maakten voor het beschermen van het milieu. Zij waren verantwoordelijk voor 80 procent van de investeringen in het milieu.

Alle kleine beetjes helpen

Er zijn natuurlijk ook nog andere mogelijkheden om als bedrijf te investeren in een beter milieu. Het bijdragen aan een beter klimaat en milieu hoeft niet altijd door te investeren in luchtfilters, windmolens en zonneparken te zijn. Soms kun je als bedrijf ook al met kleine stappen bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan een boetiek die stopt met het gebruik van plastic tasjes. Een bescheiden voorbeeld, maar alle kleine beetjes helpen.

Minder in de auto stappen

Ben je als ondernemer zelf ook duurzaam bezig en hou je graag rekening met het klimaat en milieu? Dan vind je het waarschijnlijk prettig om te werken met klanten of andere bedrijven die hier hetzelfde in staan. Het is fijn om te weten dat jouw klant ook met zo’n handig CRM-systeem werkt, waardoor zijn werknemers niet iedere dag in de auto hoeven te stappen. De crm betekenis is Customer Relationship Management. Het gaat hier om software die wordt gebruikt om een klantenbestand centraal op te slaan en te gebruiken.

Hoe staan je klanten tegenover een duurzaam beleid

Omdat je met een dergelijk CRM-systeem de kennis en het gedrag van het klantenbestand verhoogt en analytische processen inzichtelijker maakt, is het mogelijk om sneller te schakelen met relaties. Doordat je hierin ook de actuele informatie verwerkt van de klant, weet je precies hoe deze klant staat tegenover een duurzaam beleid. Of het nu gaat om de accurate of actuele informatie van de kleine ondernemer of een groot concern: een CRM-systeem maakt elk bedrijf een stuk efficiënter. En ook efficiëntie draagt natuurlijk bij aan duurzaam ondernemen.

Bewust ondernemen is de trend

Er zijn natuurlijk ook bedrijven die nog grotere stappen nemen. Bijvoorbeeld de tapijttegelfabrikant Interface. In 1994 maakten zij al bekend dat ze in 2020 voor 100% duurzaam wilden zijn. Inmiddels blijkt dat ze een CO2-reductie hebben kunnen realiseren van meer dan 95% en nagenoeg zonder fossiele grondstoffen opereren. Ook het traditionele energiebedrijf Ørsted besloot in 2012 het roer om te gooien. Inmiddels zijn ze de grootste speler als het gaat om windenergie op zee leveren. Het is niet voor iedere onderneming of instelling eenvoudig om zulke grote stappen te maken, maar bewust ondernemen is tegenwoordig wel een must.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *